Relaxatietherapie
“De incidentie van mentale problemen zoals burn-out of angststoornissen, maar ook lichamelijke klachten als slapeloosheid, chronische, spannings-gerelateerde pijnklachten, maag- en darmproblemen,... blijft stijgen . Relaxatietherapie omvat het aanleren van technieken om lichamelijk en mentaal tot rust te komen en stress-gerelateerde klachten te verlichten. De behandeling is individueel en op maat gemaakt. Iedereen is immers anders. Diverse ontspanningstechnieken zoals ademhalingsoefeningen, progressieve relaxatie, autogene training, visualisatie, mindfulness technieken, yoga... kunnen in aanmerking komen hiervoor.”
Yoga

“Don’t practice yoga to get better at yoga, practice yoga to get better at living.”

In de huidige maatschappij en tijdssfeer, waarin we altijd bereikbaar (moeten of willen) zijn, komen er continu prikkels van buitenaf en via uiteenlopende kanalen op ons af. Al die informatie moet echter ook verwerkt worden. Dit kan leiden tot een niet aflatende stroom van gedachten, een zogenaamd monkey brain, waardoor we onze gedachten niet meer kunnen focussen. We moeten steeds meer. We willen steeds meer. Er rust zoveel druk op onze schouders, met fysieke en mentale spanning tot gevolg. En daar zijn we ons niet altijd bewust van. Tot de ongemakken zich beginnen op te stapelen. Slaaptekort, pijnklachten, beperkt concentratievermogen,...

Het is belangrijk onze drukke geest regelmatig tot rust te brengen en even stil te staan.

Hoe voel ik mij?
Hoe voelt mijn lichaam aan?
Wat vertelt mijn ademhaling?

Dat kan door bewust tijd te maken om te sporten, een creatieve hobby te onderhouden, je nachtrust te respecteren en voldoende te slapen, nu endan een adempauze in te bouwen in je drukke werkdag en/of door middel van relaxatie je spanningsniveau naar beneden te brengen.

Yoga komt oorspronkelijk uit het oude India en wordt al eeuwen beoefend. Toch zijn de doelstellingen van deze filosofie of levenswetenschap universeel en persoonsgebonden. Ze omvat lichaam, geest en ziel. Yoga betekent eenheid of evenwicht. Evenwicht tussen lichaam en geest, om zo dichter bij jezelf te komen en evenwichtig in het leven te staan. In het hier en nu ZIJN. Yoga is meer dan het aannemen van houdingen. Yoga biedt ons een manier om terug in contact te komen met ons lichaam, de aandacht naar binnen te keren en bewust te zijn.

Hoewel yoga niet als sport beschouwd kan worden, zorgt regelmatige beoefening van yoga wel voor een betere mobiliteit, stabiliteit en uithouding van het lichaam. Maar dat vraagt zelf-discipline en doorzettingsvermogen. Zowel het focussen van je aandacht, als het controleren van je ademhaling, of het aannemen van een yogahouding, het gaat niet vanzelf. Yoga leert je los te komen van je ego en de grenzen van je lichaam te respecteren. Neem de tijd.

Start waar je bent, gebruik wat je hebt en doe wat je kan.

Hatha yoga – yoga van het lichaam

Hatha-yoga of "zon-maan-yoga" is een zachte vorm die in het westen het meest bekend en beoefend wordt. Deze vorm van yoga is zeer praktisch en toegankelijk voor iedereen. Centraal staat de beheersing van de ademhaling. Hatha yoga tracht via zachte beweging van het lichaam de geest te beïnvloeden en heeft daarom een gunstige uitwerking op beide. Een standaard les bestaat uit meditatie, ademhalingsoefeningen, yoga houdingen (asana’s) en er wordt steeds afgesloten met een geleide relaxatie. Het tempo ligt lager bij hatha yoga en beweging wordt regelmatig afgewisseld met rust.

Medische yoga richt zich tot mensen met gezondheidsklachten zoals artrose, astma, angst, burn-out, chronische pijn, depressie, diabetes, fibromyalgie, chronische vermoeidheid, gewrichtspijn, hernia, hoge bloeddruk, hoofdpijn, menopauze, menstruatielast, neklast, neurologische aandoeningen (CVA, MS, Parkinson, Carpaal tunnel, TOS, …), osteoporose, postoperatief, reuma, ruglast, schouderlast, slechte houding, slechte nachtrust, spierspanning, sportblessures, stressgerelateerde klachten,vermoeidheid of verminderde weerstand, verteringsproblemen, whiplash, zenuwpijn, zwaarlijvigheid, …

Groepslessen

Een les duurt 60min. Lessen gaan door in groepjes van minimum 5 tot maximum 9 personen.

Een reeks bestaat uit 10 lessen die je gedurende 10 opeenvolgende weken kan volgen (fix formule - 100 euro) of gespreid over 6 maanden (flex formule - 125 euro). Na afloop van een reeks kun je je inschrijven voor een nieuwe reeks van 10 lessen. Plaatsen per les zijn beperkt dus schrijf je tijdig in.

INSCHRIJVEN

  • Dinsdagavond 19u-20u
  • Woensdag voormiddag 10u-11u
  • Vrijdagnamiddag 16u30-17u30u

Individuele medische yogatherapie

Volg je liever yoga met persoonlijke begeleiding of als onderdeel van je kine behandeling, dan kan dat ook via een individuele aanpak. • Een individuele les duurt 60 minuten en kost 58 €.

Neem zeker je identiteitskaart mee, gemakkelijke kledij en kousen, een eigen mat of (anti-slip) handdoek voor op een mat van Progresse en eventueel een voorschrift kinesitherapie en een klevertje van de mutualiteit.